Terveysblogi | Marjat: millä määrällä saat riittävät terveyshyödyt?
463
post-template-default,single,single-post,postid-463,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.2.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Marjat: millä määrällä saat riittävät terveyshyödyt?

Suosikkimarjaiseni: pensasmustikka, karhunvattu, punaviinimarja ja vadelma. Nom nom. Vain mansikat puuttuvat.

 

Marjoilla on kaikilla erilainen terveysvaikutus keskenään, joten parhaimman hyödyn saa kun syö noin 4 tai 5 eri marjaa keskenään. Toki enemmänkin saa popsia.

Parhaimmat terveysvaikutukset saat, kun vielä hurauttaa marjat tehosekoittimessa (tai vähintään pureskelee kunnolla), jotta marjojen siemenien ravintoaineet pääsevät elimistön hyödynnettäviksi.

 

Seuraava referointi on alkuperäisessä muodossaan täällä.

 

Luonnonmarjoista saat elinvoimaa ja terveyttä monella tapaa

  • Marjat ovat ruokavaliossamme yksi tärkeimpiä C-vitamiinin lähteitä. Luonnonmarjoista tyrnimarja ja lakka sisältävät runsaasti C-vitamiinia.
  • Mustikka ja puolukka sisältävät paljon erilaisia polyfenoliyhdisteitä.
  • Luonnonmarjat ovat hyviä E-vitamiinin lähteitä: siemenet sisältävät siemenöljyä, joten ne sisältävät myös rasvaliukoista E-vitamiinia.
  • Marjoissa A-vitamiini esiintyy esiasteinaan, karotenoideina.
  • Marjat sisältävät vitamiinien ohella myös kivennäis- ja hivenaineita vastaavia määriä kuten hedelmät ja vihannekset: mm. kaliumia, kalsiumia, rautaa, magnesiumia, sinkkiä, seleeniä ja mangaania.
  • Määrät eivät kuitenkaan ole niin suuria, että marjoja voitaisiin pitää erityisen hyvinä kivennäis- tai hivenaineiden lähteinä.
  • Marjat sisältävät runsaasti kaliumia suhteessa natriumiin, jolloin ne ovat myös verenpainepotilaalle suositeltavaa ravintoa.
  • Marjat sisältävät vitamiinien ja kivennäisaineiden lisäksi myös polyfenoleita, joilla on todettu hyödyllisiä vaikutuksia myös ihmisen terveydelle.

Marjojen terveysvaikutuksia on tähän saakka tutkittu vielä melko vähän kliinisillä ravitsemustutkimuksilla, joissa koehenkilöinä on käytetty ihmisiä.

Myönteisiä tuloksia on saatu mm. karpalo-puolukkamehutiivisteellä tehdyillä tutkimuksilla virtsatie-infektioiden ehkäisyssä.

Marjojen säännöllisellä päivittäisellä käytöllä (160 g/päivä) on havaittu hyödyllisiä vaikutuksia verenpaineeseen, HDL-kolesteroliin ja verihiutaleiden toimintaan.

Samankokoisen päivittäisen annoksen on havaittu vaikuttavan myös suotuisasti maksan toimintaan lihavuuteen liittyvän rasvamaksan yhteydessä.

Antosyaanien vaikutuksista silmien terveyteen ja ikämuutosten ehkäisyyn tarvitaan vielä lisää tutkimusnäyttöä.

Tällä hetkellä tutkitaan vaikuttavatko polyfenolit aivojen terveyteen ikääntyessä. Beeta-amyloidin kertymisen ehkäisy aivoihin olisi ensisijainen Alzheimerin taudin etenemisen ehkäisyssä.

Suomessa tutkitaan myös marjojen ja niiden sisältämien yhdisteiden vaikutusta suun terveyteen ja infektioihin, metaboliseen oireyhtymään ja aterianjälkeisen verensokeriin.

 

Kyllähän tässä tuntuisi olevan pari hyvää syytä popsia marjoja. 🙂

Mitkä ovat sinun suosikkimarjasi?

Terveydeksi!

– Kipa

Ei kommentteja

Postaa kommentti