Terveysblogi | Miten liikkuvuusharjoittelu vaikuttaa elämänlaatuun?
686
post-template-default,single,single-post,postid-686,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.2.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Miten liikkuvuusharjoittelu vaikuttaa elämänlaatuun?

Viimeiset pari viikkoa ovat olleet mahtavia. Ensinnäkin jo siitä syystä, että työni ryhmäliikuntaohjaajana ja personal trainerina on superihanaa! Ympärilläni on sen myötä upeita ihmisiä! 💕
 
Toisekseen on hienoa, kun saa olla luomassa uutta. Lavli living room avattiin reilu viikko sitten Helsingin Galleria Esplanadilla. Siellä minulla on keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10.30-11.20 kehittelemäni Lavli Functional Body -tunti.
 
Tunti keskittyy kehon kokonaisvaltaiseen harjoitteluun: oman kehon paino ja lapsenmielinen utelias, leikkimielinen asenne, ovat pääasiallisia treenivälineitä. Harjoitukset tunnilla kehittävät kehon hallintaa ja tuntemusta, voimaa, koordinaatiota, liikkuvuutta ja tasapainoa. Kaikki Lavli olohuoneen tunnit päättyvät arjesta irtaannuttavaan loppurentoutukseen.
 
Mitä hyötyä on liikkuvuusharjoittelulla?
Ne hyödyt, joita olen toiminnallisesta harjoittelusta huomannut, näkyy ennen kaikkea liikkuvuudessa – ja se tuntuu hyvältä!
 
  • Keskivartalon voima ja sen kautta kehonhallinta ovat parantuneet
  • Kiputilat ovat niska-hartiaseudussa vähentyneet
  • Liikeradat ja esimerkiksi ryhdin ylläpitäminen tiettyjen liikkeiden suorittamisen aikana ovat kasvaneet (esimerkiksi kyykyt, askelkyykyt ja erilaiset rangan kierrot)
  • Liikeratojen kasvaessa treenin tehot ja tulokset paranevat, sillä liikkeen suorittamisesta tulee puhtaampi ja treeni ”menee perille”
  • Oman kehon ja rajojensa tunteminen kuuntelu ja kunnioitus ovat kehittyneet suuresti
 
Näin muutamia mainitakseni. 🙂
 
Keskivartalon hallinta ja liikkuvuus vaikuttavat elämänlaatuun
 
Tarkoitus on, että toiminnallinen harjoittelu siirtyisi mahdollisimman hyvin arkeen, so. eli urheiluun/liikkumiseen ja jokapäiväiseen elämään.
 
Tasapainon kehittäminen ja ylläpitäminen sekä keskivartalon hallinta ovat seikkoja, jota harvemmin ehkä osaamme yhdistää jokahetkiseen arkipäivään.
 
Kävely, juoksu, kauppakassien tai lapsen tai lapsenlapsen kannattelu, portaiden nousu, penkille istuminen, työtuolilta nouseminen, sänkyyn makaamaan meneminen…kaikki konkreettisia esimerkkejä siitä, joissa tarvitaan tasapainoa (stabiliteettia) ja keskivartalon hallintaa.
 
Liikkuvuusharjoittelu herättää kehon hermoston ja monipuolistaa harjoitteluamme
Lisäksi ihmiskehossa on hieno koneisto nimeltään hermosto, joka on käytännössä kehossa tapahtuvaa sähköviestintää. Hermoston toiminta eroaa huomattavasti siitä riippuen onko suoritettava liike kuinka nopeaa, monimutkaista tai vakaata/epävakaata. On siis perusteltua pitää harjoittelu monipuolisena, jotta kehomme hermosto saa monipuolista ärsykettä yhä pidemmälle kestävään ihmiselämään. Haluammehan kaikki olla omatoimisia mahdollisimman pitkälle elämässämme.
 
Toiminnallista harjoittelua kuvaakin mielestäni parhaiten lause ”buy now pay later”. Hyödyt näkyvät vielä myöhemmälläkin iällä, sillä palkintona ovat notkeampi kroppa ja vakaampi kehonhallinta.
 
Hyvinvoiva keho on mittava voimavara ja vahvuus, ja vaikuttaa monella tavalla elämänlaatuun nyt ja myöhemmin.
 
Rakastakaa kehoanne, se on upea koneisto! #inhimillinenote
 – Kipa
Millaisesta treenistä sinä tykkäät? Kommentoi alla ja jaa artikkelia myös ystävillesi! Mikäli tarvitset liikuntaohjelmaa, niin ota yhteyttä!
Ei kommentteja

Postaa kommentti