Ota niskalenkki syysapatiasta - katso helpot vinkit! | Terveysblogi
566
post-template-default,single,single-post,postid-566,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.2.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Ota niskalenkki syysapatiasta – katso helpot vinkit!

Syysharmitusta? Ota niskalenkki syysapatiasta muutamalla helpolla kikalla:
 
Pysy henkisesti vahvana: muista, että pimeys ja sade ovat väliaikaisia ja ajatukset ovat vain ajatuksia. Keskitä ajatuksesi mielekkäisiin asioihin. Pyri nauttimaan hetkestä ja löytämään pientä hyvää jokaisesta hetkestä.
 
Tasaa päivärytmi: suunnittele aikataulusi, niin ei tule kiire. Valmistaudu ajoissa, ennakoi ajoissa. Hyvä ajanhallinta vähentää stressiä.
 
Nuku riittävät yöunet: riittävät yöunet takaavat sen, että päivällä jaksaa. Pidä kiinni unirytmistä.
 
Syö lämmittävää ruokaa: lämmittävä ruoka tähän aikaan vuodesta hellii kehoa. Kostea ja kylmä altistaa kehoamme flunssalle. Käytä ruokavaliossasi esim. juureksia, keittoja ja kuivattuja hedelmiä. Illan pehmikkeeksi kokeile lämmintä raakakaakaota. Aamulla voit kokeilla raakakaakaota chilihöysteellä. Suosi mausteina chilin lisäksi mm. inkivääriä, kanelia, sahramia, neilikkaa ja ruskeaa sokeria.
 
Vältä nopeita hiilihydraatteja: ne nostavat verensokeria nopeasti ja laskevat sitä nopeasti. Verensokerin lasku vaikuttaa mielialaa alentavasti. Lisäksi verensokerin lasku aiheuttaa väsymystä ja väsyneenä tarttuu helpommin nopeiden hiilihydraattien lähteisiin. Käytä tasaisesti pitkin päivää täysjyvää sekä tärkkelys- kuitupitoista ruokaa.
 
Liiku ja sosialisoi: liikunta ja harrasteet vievät ajatukset muualle ja siten ehkäisevät stressin syntyä antamalla hyvän olon tunteen. Ystävien seurassa on ihana ”parantaa maailmaa”. 
 
Huolehdi riittävästä vitamiinien saannista: D-, C- ja B-vitamiinit ovat syysaikaan a ja o. On hyvä varmistaa myös riittävä A- ja E-vitamiinien saanti. Lisäksi kasvissyöjien tulee huolehtia riittävästä (hemi)raudan saannista sekä B12-vitamiinista, eli mikäli jalka painaa ja mieli on maassa voi olla hyvä kokeilla rautavalmistetta. On hyvä muistaa, että osa vitamiineista ovat rasvaliukoisia (A, D, E ja K), eli myös hyvälaatuisten omega-3-rasvojen (kalaöljy) saannista on hyvä huolehtia.
 

 
Ihanaa syksyn jatkoa kaikille! Pidetään mielet virkeinä!
– Kipa

 

Miten syksy vaikuttaa sinuun? Kommentoi kirjoitusta ja jaa artikkeli ystävällesi, joka mielestäsi kaipaa piristystä pimeän aikaan!

 

Ei kommentteja

Postaa kommentti