Viikon teema: säännöllinen ateriarytmi - päivällinen ja iltapala | Terveysblogi
1231
post-template-default,single,single-post,postid-1231,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.2.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Viikon teema: säännöllinen ateriarytmi – päivällinen ja iltapala

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä viikon teemasta, säännöllisestä ateriarytmistä, nostetaan esille päivällinen ja iltapala.

 

 

MIKSI PÄIVÄLLINEN ON TÄRKEÄ?

Mikäli päivän ateriarytmi on epäsäännöllinen saattaa käydä joskus niin, että töistä päästessä päivän päätteeksi verensokeri on vajonnut todella alas. Tällöin kotiin päästessä ruoaksi kelpaa leivästä ja kaurahiutaleista lähtien vähän kaikkea, mitä käteen sattuu.

Tällöin saattaa käydä niin, että päivällinen tulee skipattua. Kun päivällisen skippaa, niin iltapalakin jää vähän sekalaiseksi – iltaa hallitsee jatkuva napostelu.

Kun omaa nälkää ei pysty hallitsemaan, tulee helposti ahmittua jopa 2–3 kertaa enemmän kuin normaalisti söisi. Siksi ruokailurytmien säännöllisyys pitkin päivää on tärkeä, myös illalla.

Mikäli perheessä on lapsia, niin päivällinen on osa lapselle opeteltavia ruokailutottumuksia: Yhteiset ruokahetket pöydän ääressä ovat tärkeitä jo siksi, että lapsi oppii säännöllisen ruokailurytmin. Ja toisaalta yhteiset päivälliset ovat hyviä paikkoja jakaa kuulumisia ja nauttia perheen yhteisestä ajasta. 😌❤️

 

PÄIVÄLLINEN RIIPPUU AKTIIVISUUDESTASI

Päivällisen sanotaan olevan päivän toinen lämmin ateria. Toinen lämmin ateria on yksilöllistä, sillä kaikki eivät kaipaa päivään toista lämmintä ruokaa. Asteita tärkeämpää onkin se, mitä ateria sisältää eli ateria voi olla myös ”kylmä”.

Päivällinen voi olla samantyyppinen, kuin lounas ja perinteinen lautasmalli on tässäkin toimiva.

Päivällinen kannattaa koostaa oman aktiivisuutesi mukaan. Päivällisellä esimerkiksi hiilareita on hyvä harkita, mikäli niitä on ollut jo aamupalassa ja lounaassa riittävästi.

Tuletko juuri treenaamasta tai oletko menossa treenaamaan? Silloin hiilihydraatteja tarvitaan eri tavalla, kuin ilman aktiivisuutta sisältävää koti-iltaa viettäessä.

Mikäli tulet treeneistä tai suunnitelmissasi on mennä vielä treenaamaan, niin nauti hiilihydraatit lautasmallin mukaan.

 

 

MILLAINEN ILTAPALA TULISI NAUTTIA?

Hyvät iltapalat ovat välipalan kaltaisia. Kuten välipaloilla, niin iltapaloillakin täydennetään päivän muita aterioita.

Usein nälkää pelätään ja sen ajatellaan olevan asia, jota ei saisi tulla. Pieni nälän tunne on ookoo eikä siitä kannata heti huolestua. Eri asia on, jos illalla on kiljuva nälkä: olet syönyt päivällä liian vähän.

Iltapalan on hyvä viedä suurin nälkä pois, mutta liian isoksi sitä ei kannata koostaa. Liian raskaat ateriat illalla voivat haitata nukahtamista tai yöunia. Tässä auttaakin suuresti sen tiedostaminen millainen nukkuja itse on ja rytmittää päivälliset ja iltapalat sen mukaan.

No nyt! Nyt on ateriarytmit kohdillaan! 😀

 

Viikonloppu on omistettu päivällisille ja iltapaloille. Ja kyllä – Vappu sekoittaa hieman pakkaa. 😉 Elämää sattuu!

 

 

Nautitaan viikonlopusta ja Vapusta!
❤️ Kipa

 

 

 

TSEKKAA MYÖS MUUT KIRJOITUKSENI AIHEESTA 

”SÄÄNNÖLLINEN ATERIARYTMI”:

Aamupala

Lounas

Välipalat

 

Ei kommentteja

Postaa kommentti