Jopa puolet säännöllisesti liikuntaa harrastavista ihmisistä harjoittelee liian lujaa | Terveysblogi
1239
post-template-default,single,single-post,postid-1239,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.2.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Jopa puolet säännöllisesti liikuntaa harrastavista ihmisistä harjoittelee liian lujaa

”JOPA puolet säännöllisesti liikuntaa harrastavista ihmisistä harjoittelee liian lujaa”, sanoo ammattivalmentaja Matti Heikkilä.

Hänen mukaansa usein on kyse siitä, että ihminen ei osaa tehdä eroa kehittävän ja palauttavan liikunnan välille.

”Rauhallinen iltakävely olisi usein hikilenkkiä parempi.””

Tämä on muuten totinen tosi. Tästä tulee keskusteltua väkisinkin melkein jokaisen liikuntavalmennuksen aikana. Käsitys tehoisen liikunnan merkityksestä ja vaikutuksista tuntuu hieman hämärtyneen kaiken kovan harjoittelun ja suorittamisen alle: emme enää osaa mieltää eroa kehittävän ja palauttavan liikunnan välille.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että automaattisesti usein ajattelemme kehittäväksi liikunnaksi kovatehoisen liikunnan. Unohdamme sen, että myös matalatehoinen liikunta kehittää – tosin eri asioita, kuin korkean intensiteetin treeni. Lue lisää täältä.

Palauttava, peruskuntotreeni on tärkeää, sillä se on fyysisen kuntomme ja yleiskuntomme perusta.

UKK-instituutti on listannut peruskestävyyden tai arkiliikunnan sairauksiin liittyviä hyötyjä:

  • Sepelvaltimosairauksien, 2-tyypin diabeteksen ja ylipainoisuuden vaarat alenee jopa 50 prosentilla
  • Korkean verenpaineen kehittymisen riski laskee 30 prosenttia
  • Sydän- ja verisuonisairauksien vaara madaltuu ja masennus- ja ahdistusoireet lievittyvät

On myös todettu, että jo arkiliikunnan lisääminen ihmisillä voisi olla suuri apu isoon osaan kansantaudeista. Jos jokainen harrastaisi säännöllisesti hyötyliikuntaa esimerkiksi kävelemällä ja pyöräilemällä useasti viikossa, niin

  • Yhteiskunnan terveyskulut voisivat pienentyä
  • Ihmisten omatoimisuus seniori-iässä olisi pitkäkestoisempaa

 

On syytä muistaa myös se, että peruskunto on tärkeää muun liikunnan tukena ja perustana.

Sanon sen taas, jonka totean työssäni joka kerta useita kertoja päivässä: sometimes less is more.

Vähempikin treeni tai pienemmällä intensiteetillä riittää – ja nimenomaan terveyshyötyjen saavuttamiseen. Lue lisää peruskuntotreenin terveyshyödyistä tämän kirjoituksen alussa linkittämästä blogikirjoituksestani, jossa käsittelen eri sykealueilla ja tehoilla treenamisen vaikutuksia.

 

Aina siis ei tarvitse eikä suinkaan pidä painaa räkä poskella, sillä vähempikin riittää terveydestään huolehtivalle. 😘

 

#inhimillinenote

 

Terveyttä, hyvää oloa ja liikunnan iloa, ystävät!
-Kipa

Ei kommentteja

Postaa kommentti