Jaa kokemuksesi | Pahimmat PT-mokat?

On aika avata sanainen arkku ja jakaa pahimmat PT-mokat! Tällä viikolla keskustelun alla on nimittäin ollut valmentajien moraali.

Olen itse hyvin ammattieettinen PT ja tämä keskustelu menee tunteisiin. Olen kuullut aivan käsittämättömiä juttuja erilaisista PT-palveluista – joista pahimmillaan maksetaan vielä ihan maltaita homman ollessa aivan vasemman käden touhua!

Jaa siis ajatuksesi ja kerro: mitkä ovat pahimmat PT-mokat, joita olet kuullut tai kokenut itse?

Haluan uskoa, että alaan saadaan vielä jotain tolkkua. Epäkohtia vain tulee nostaa esiin, jotta niille voi tehdä jotain. Kaikkein eniten toivon, että PT-ala ei saa wanna be PT -säheltäjien takia huonoa leimaa. Tämä on nimittäin upeaa työtä ja tällä parhaimmillaan saa aikaan kivoja juttua – ja hyviä tuloksia!

Ja jotta homma ei mene ihan pelkkään mielensä pahoittamiseen ( 😉 ), niin sanottakoon vielä, että ihanaa, jos kommentteihin eksyy myös HYVIÄ personal training -kokemuksia! <3

 

PT-mokat

 

Haluan myös samaan syssyyn todeta niille rauhaa rakastaville ihmisille, jotka pelkävät, että tämän tyyppiset kirjoittelut lietsovat eri valmentajien haukkumista, mollaamista tai mitä ikinä:

On hyvä huomata, että mollaamisesta ei ole kyse. Kyse on kokemuksien ja tiedon vaihtamisesta. Ala vaatii avointa keskustelua. Epäkohtia, yhtä lailla kuin plussiakin, tulee nostaa esiin.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että on hyvä jakaa kokemuksia. Tämän(kin) postauksen tarkoituksena on herätellä PT-palveluita harkitsevan todella ottamaan selvää valmentajastaan ja tämän osaamisestaan – sekä erityisesti ammattietiikasta ja asiakaspalvelutaidoista!

PT:n valinnassa kannattaa oikeasti olla skarppina tänä päivänä. Suoraan sanottuna on vain hyvä, jos alalta keskustelun (ei syyttelyn!) kautta karsiutuu sellaiset tekijät pois, jotka eivät aidosti ole kiinnostuneita auttamaan asiakastaan.

Ugh.

 

PT-mokat | Meitä on joka lähtöön

Facebookissa jos jonkinmoiseen oman alani (liikunta, hyvinvointi, terveys) ryhmään kuuluvana törmään yhä enemmän kirjoituksiin, kommentteihin ja vuodatuksiin koskien (surkeita) PT-palveluita. Ja kyllä – se niiin menee tunteisiin!

Mä en henkilökohtaisesti käsitä, miksi personal trainingsta on tullut egoilulaji?! Se, että on PT ei tee ketään guruksi. Se, että on PT ei tarkoita, että tietää kaiken liikunnasta ja voi tehdä mitä tahansa treeniohjelmia kenelle tahansa.

Onhan tää aivan käsittämätöntä, kuinka PT:t voivat toimia niin tajuttoman eri tavalla!

Tai tavallaanhan ei ole käsittämätöntä: ala on aivan villi länsi ja kuka tahansa voi kutsua itseään PT:ksi. Olen tästä aikoinaan kirjoittanut Terveysblogiin. Eli siis kuka tahansa voi päättä rustaamaan saliohjelmia ja kutsua itseään personal traineriksi.

Sen sijaan kuka tahansa ei saa kutsua itseään koulutetuksi tai auktorisoiduksi PT:ksi. Mistä sitä asiakas sitten tietää, että kuka on oikeasti istunut koulun penkillä ainakin vuoden, kuka on läpäissyt kirjekurssin ja kuka auditoinnin?

Aivan, eipä kyllä välttämättä mistään. Ja siksi olen puhtaasti sitä mieltä, että kannattaa ronskisti tivata asiaa itse palveluita myyvältä PT:ltä. Missä hän on käynyt koulutuksen, kuinka pitkä se oli, mikä on työkokemus tai onko referenssejä, montako asiakasta on valmentanut jne.

 

PT-mokat

 

Näistä oikeasti tulee jatkossa kilpailuvaltti. On ihan eri asia tehdä treeniohjelmia ja liikuttaa ihmistä, kuin palvella asiakasta.

PT-työ on valmennusta. Se ei ole pelkkää treenauttamista tai kuntosaliohjelmaa. Ei, nuo ovat kuntosaliohjausta.

Personal training ei ole myöskään pelkkää ravinto-ohjelmaa. Näitä varten on sitten jotain muuta, ja näistä ravitsemuksen asiantuntijatitteleistä avaa kivasti Ruokamysteerit-blogin Leena Putkonen blogitekstissään.

Koska PT:itä on moneen lähtöön, niin se on kirvoittanut myös hurjasti blogitekstejä tällä viikolla. Monna Pursiainen kirjoitti hienosti valmentajien moraalista tässä taannoin, kuten kirjoitti myös On the Go-blogin Heidi valmentajan merkityksestä roolimallina.

Kannattaa siis rehellisyyden nimissä kriittisesti tarkastella valmentajan taustoja ja kysyä ihan suoraan. Meitä on oikeasti niin moneen lähtöön. Itse en koskaan loukkaannu, jos asiakas ”tivaa” opiskelutietojani tai haastaa osaamistani.

Päinvastoin: on hyvää preppausta myös asiantuntijalle itselleen ”joutua” puolustamaan osaamistaan ja perustella näkemyksiään.

Oma periaatteeni valmennuksessa on se, että jos en osaa perustella jotain asiaa asiakkaan ohjelmassa ei sitä sinne laiteta.

 

PT-mokat | Mitä on pahinta mitä voi tapahtua?

Mitä on pahinta, mitä sitten voi käydä? No siis ihan ehdoton riski on loukkaantumisvaara. Näihin on mielestäni suhtauduttava oikeasti todellisella ammattietiikalla: asiakas investoi hänelle paljon rahaa, antaa oman kehonsa ja hyvinvointinsa sinun käsiisi,  kertoo luottamuksella omista haasteistaan ja tunteistaan.

Sitä ei pidä vähätellä tai aliarvostaa.

Loukkaantumisia ja haavereita ei myöskään voi arvottaa: me koemme kaikki eri haaverit eri tavalla ja that’s fine. Jokaiselle meille ”paha tapaturma” on yksilöllinen. Siksikin kunnioitus asiakasta kohtaan on oltava: tämä on asiakkaalleni iso juttu.

Toinen suuri moka, joka liittyy lähinnä toimialaan ja sen uskottavuuteen, on se, että usko ja luottamus PT-alaan menee. Näin tapahtuu esimerkiksi silloin, kun asiakas palkkaa ensimmäistä kertaa PT:n, eikä valmennus ole ollut sitä, mitä voisi kuvitella: homma on enemmän egoilua, kyykyttämistä, hampaat irvessä treenaamista, no pain  no gain – tyyppistä tykistystä jne.

Eihän tässä mitään, mutta entä, jos asiakas ei ole pyytänyt sellaista? Kuinkas sitten suu pannaan?

Ei siihen riitä ”asiantuntijan” vastaus tyyliin ”no et kai tänne istuskelemaankaan tullut?” Kyllä, näinkin olen asiakkaalta kuullut PT:n sanovan – mitä helv…?

 

PT-mokat

Valmennus | Määritelmä

Miten sitten määritellään valmennus? Voin vain sanoa, mitä minun mielestäni se on.

Valmentajan tehtävä on varmistaa asiakkaansa suorituskyky. Suorituskyky minulla valmentajana tarkoittaa elämänlaadun varmistamista ja laadukkaampien elinvuosien varmistamista.

Jos rikon huonosti suunnittelemallani tai ohjeistamallani salitreenillä tai ohjelmalla asiakkaan selän/olkapään/minkävaan en ole parantanut hänen elämänlaatuaan, vaan heikentänyt sitä.

Valmennuksesta kartoitetaan lähtötilanne, määritellään tavoite ja suunnitellaan yhdessä askeleet kohti tavoitetta – teemme siis toimintasuunnitelman.

Toimintasuunnitelmaan tarvitaan asiakkaan kuuntelua: elämäntilanne ja -rytmi, elämän realiteetit, liikuntatausta, mahdolliset leikkaukset tai muut rajoitteet, tykkäykset ja inhokit, käytettävissä oleva aika, motivaatio jne. muut valmiudet valmennukselle.

Mennään muuten pahasti metsään, jos ei kuunnella toista ihmistä edessäsi. Tarvitaan siis ennen kaikkea kunnioitusta toista ihmistä kohtaan.

 

PT-mokat

Yhdessä olemme enemmän. <3

 

Mitä fiiliksiä teillä on? Ja ennen kaikkea, mitä kokemuksia? Kommentoi alle – hanat auki! 😀

 

x Kipa

 

PS: Ensi viikon maanantaista minulla on taas FitFashionin Snäppiviikko! Kysele siellä myös PT-jutuista, jos jotain tulee mieleesi! Nähdään siellä! <3

 

Artikkelikuvat: Veera Kurittu

 

Edellinen kirjoitukseni:

http://coachingkira.fitfashion.fi/kehonhuolto-huollan-kehoani-tunteja-sikana/

*** Seuraa minua ***

Facebook – YouTubeBloglovin

*** Instagram: Coachingkira ***

lihava pt

<3